Remisser

Varje år svarar apoteksföreningen på ett stort antal remisser både från myndigheter och regeringskansliet. De flesta av branschens gemensamma remissvar finns här.

Apoteksföreningens remissvar på Datainspektionens skrivelse om kamerabevakning på apotek

6 november, 2019 -

Remissvar på Datainspektionens skrivelse ”Angående kamerabevakning på apotek – förslag på lagstiftningsåtgärder”. Läs hela remissvaret här

Läs vidare

Apoteksföreningens remissvar till Läkemedelsverket om begränsningar att bedriva öppenvårdsapokek

-

Sveriges Apoteksförening har lämnat in remissvar till Läkemedelsverket angående ”Översyn av begränsningar för att få tillstånd att bedriva öppenvårdsapotek”. (Dnr: 4.3.1-2019-019711) Sveriges Apoteksförening har inbjudits att inkomma med synpunkter på Läkemedelsverkets rapport ”Översyn av begränsningar för att få tillstånd att..

Läs vidare

Remissvar Läkemedelsverkets förslag på nya receptföreskrifter

-

Apoteksföreningen har lämnat svar på Läkemedelsverkets förslag på nya föreskrifter om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit (HSLF-FS 2019:XX) samt förslag till ändring av nuvarande föreskrifter (HSLF-FS 2016:34 och LVFS 2009:9). Läs remissvaret här.

Läs vidare

Apoteksföreningens remissvar på läkemedelsutredningen – orimliga konsekvenser för apotek

29 april, 2019 -

Idag har Sveriges Apoteksförening lämnat in branschens remissvar på läkemedelsutredningens slutbetänkande Tydligare ansvar och regler för läkemedel (SOU 2018:89). Uppdraget var att föreslå hur samhällets finansiering av läkemedel kan utformas för att skapa långsiktiga förutsättningar för jämlik vård och samhällsekonomisk..