Vitklädd – med kompetens!

17 december, 2021 -

Jag började året med ett inlägg om farmaceutiska tjänster och det har varit ett återkommande tema i den här bloggen. Andra ämnen har varit nationell läkemedelslista (NLL), kundklubbar och felaktiga läkemedelslistor. En röd tråd har varit farmaceuten och farmaceutisk kompetens…

Apoteksföreningen i SvD: Apoteken pressar läkemedels­priserna

29 november, 2021 -

I en replik i SvD skriver Apoteksföreningens vd Johan Wallér om hur apoteken pressar priserna för läkemedel utanför förmånen. Mikael Hoffman, Bernt Åslund och Thony Björk argumenterar i en debattartikel att läkemedel på recept som staten inte finansierar bör kosta lika mycket..

Läs vidare

Delat ansvar är dubbel nytta?

4 november, 2021 -

Vem har egentligen ansvaret för en patients läkemedelsbehandling? Frågan är ständigt aktuell och kommer även upp när vi nu tittar på farmaceutiska tjänster. Men måste det verkligen vara en ansvarig – är vi inte alla ansvariga?   Arbetet med en..

Läs vidare

Branschöverenskommelse om hantering av diskriminering, hat och hot på apotek

28 oktober, 2021 -

Idag har styrelsen för Sveriges apotek fattat beslut om gemensamt ställningstagande mot diskriminering, hat och hot på apotek. Överenskommelsen är ett första steg i ett gemensamt arbete för att alla ska känna sig välkomna och trygga på apotek, både anställda..

Läs vidare

Mycket information är bra, rätt information är bättre!

4 oktober, 2021 -

Nationella läkemedelslistan innebär att det blir lättare att dela information om recept mellan vård, apotek och patient. Men det finns mycket mer information som behövs för att få till en bra läkemedelsbehandling och det finns massor av information som inte..

Läs vidare

Debattartikel idag: Med apotekens hjälp kan vaccinklyftor minska