Idag startar apotekens läkemedelssamtal

1 november, 2022 -

Idag går startskottet för tjänsten Apotekens Läkemedelssamtal. Det är den andra farmaceutiska tjänsten som testas inom försöksverksamheten med farmaceutiska tjänster. Efter några månaders intensivt arbete med att ta fram material och utbilda farmaceuter är vi nu redo att säga igång,..

Läs vidare

Apotekens kommentar angående förslag om miljökriterier

31 oktober, 2022 -

De tre myndigheterna TLV, Läkemedelsverket och E-hälsomyndigheten har nu presenterat sina slutrapporter för uppdragen om försöksverksamhet med miljöpremie i periodens varasystemet. Sveriges Apoteksförening ställer sig mycket positiv till att myndigheterna har arbetat med uppdragen och ser ett stort behov av..

Kostnadsutvecklingen drabbar apoteken hårt

26 oktober, 2022 -

Myndigheten TLV publicerade nyligen sin årliga uppföljningsrapport av apoteksmarknaden. I rapporten bedömde myndigheten att det inte finns skäl att se över den statliga ersättningen till apoteken för att utföra sitt samhällsuppdrag att hantera receptbelagda läkemedel. Detta gör Sveriges Apoteksförening mycket..

Läs vidare

Tillgänglighet till vaccin på apotek ökar i Europa -Sverige halkar efter

24 oktober, 2022 -

Allt fler europeiska länder växlar upp tillgängligheten till vaccinering på apotek. Senast i raden är Frankrike där nu apotekens farmaceuter efter utbildning får både ordinera och ge flera olika typer av vaccin. I över ett decennium har apotek i Storbritannien,..