Apoteksbranschen fortsätter att växa

Sveriges Apoteksförening släpper nu årets branschrapport som beskriver och sammanställer apoteksbranschens utveckling under det gångna året. Apoteksbranschen fortsätter att växa och vidareutvecklas.

– Det går bra för branschen, antalet apotek fortsätter att öka och även branschens sammantagna omsättning går upp. Apoteksmarknaden är numera en mogen marknad. Fokus ligger på apotekens kärnverksamhet men nya produkter, tjänster och samarbeten utvecklas av de olika aktörerna på marknaden, säger Johan Wallér vd för Sveriges Apoteksförening.

Branschen växer och tilltillgänglighet till läkemedel ökar
Under 2016 öppnades netto 34 nya apotek i Sverige, idag finns 1392 apotek. Sedan omregleringen 2009 har antalet apotek ökat med 50 procent och öppettiderna har ökat med ca 10 timmar i veckan. De totala öppettiderna har ökat med 85 procent sedan 2009.

Ökningen av apotek har skett i hela landet, även i orter och stadsdelar som tidigare inte haft apotek. Det är dock värt att notera att apotekstätheten i Sverige fortfarande är mycket låg jämfört med andra europeiska länder.

Graden av direktexpediering har ökat under året. Från att 95 procent av alla efterfrågade läkemedel expedierades direkt år 2015 expedierades 95,4 direkt år 2016. Dessutom har e-handeln ökat där man kan beställa sina läkemedel dygnet runt och erbjuds i hela landet.

Ökad omsättning i branschen
Omsättningen på öppenvårdsmarknaden var 40,1 miljarder kronor 2016, vilket motsvarar en ökning med 5,4 procent på ett år. Ökningen bestod till stor del av antalet sålda varor (till skillnad från omsättningsökningen 2015 som främst berodde på högre genomsnittspriser på förskrivna läkemedel). 75 procent av omsättningen för år 2016 var förskrivna läkemedel, 10 procent receptfria läkemedel och 15 procent var handelsvaror.

Eftersom handelsmarginalen på förskrivna läkemedel är låg så kompenserar apoteken det med försäljning av andra varor. Handelsvaror stod för den procentuellt högsta omsättningstillväxten jämfört med egenvårdsläkemedel och förskrivna varor.

E-handeln ökar mest
Den största förändringen i apoteksbranschen de senaste åren är den snabbt växande e-handel. Sedan hösten 2015 erbjuder alla apotekskedjor e-handel och andelen av omsättningen som kommer från e-handel växer i branschen.

Omsättningen i e-handel har ökat från ca 80 miljoner kronor per månad i april 2015 till runt 200 miljoner kronor varje månad. Det motsvarar en ökning med 150 procent. Totalt står e-handeln för 4,3 procent av den totala omsättningen och 5,4 procent av den totala volymen på öppenvårdsmarkanden 2016. E-handeln utgjorde en tredjedel av omsättningstillväxten och nästan hälften av volymtillväxten i hela branschen. Den största varugruppen omsättningsmässigt var receptläkemedel även i e-handeln.

– E-handeln ökar tillgängligheten till läkemedel till exempel i glesbygd. Kunderna är mycket nöjda med e-handeln vilket medför att apoteken utvecklar nya tjänster. Till exempel kan kroniker numera prenumerera på hemleverans av läkemedel. Att få rådgivning och ställa frågor via nätet kan av många kunder också upplevas som enklare. Allt talar för att e-handeln kommer att fortsätta öka spår Johan Wallér.

Förutsättningarna för apoteksmarknaden framöver
Nyligen lades den nya apoteksmarknadsutredningen fram som bekräftar apotekens viktiga roll i hälso- och sjukvård. Utredningens förslag på hur apotekens roll kan utvecklas, t.ex. med farmaceutiska tjänster ser branschen mycket positivt på.

– Tillgängligheten till läkemedel fortsätter att öka. Det beror dels på att antalet apotek blir fler, öppettiderna blir längre och den växande e-handeln. Vi väntar nu på att förslag från apoteksmarknadsutredningen om förändringar i 24-timmarsregeln och returrätt ska bli verklighet, det kan öka tillgängligheten ytterligare avslutar Johan Wallér.

För ytterligare information kontakta:
Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening
Tel: 070- 239 16 06
Johan.waller@sverigesapoteksforening.se

Om Sveriges Apoteksförening:
Sveriges Apoteksförening är branschorganisation för landets alla apoteksaktörer som tillsammans driver 1392 apotek över hela landet. Föreningen har nio medlemmar som består av både statligt, privat och enskilt ägda apotek (i form av Sveriges Oberoende Apoteksaktörers förening som organiserar landets 30 fristående apoteksentreprenörer).

Föreningen är en ideell förening som har till uppgift att tillvarata och främja medlemmarnas branschintressen. Kollektivavtalsfrågor omfattas inte av uppdraget och inte heller sådana frågor som kan omfattas av konkurrensrättslig lagstiftning.