Myter och fakta om apotek

Idag presenterar Sveriges Apoteksförening en ny sajt för att informera och sprida fakta om apoteksmarknaden. Sidan Myter och fakta om apotek går att hitta på www.myteromapotek.se och www.faktaomapotek.se och är tänkt att vara ett lättillgängligt sätt att ta del av information om vanliga frågor som finns kring apoteken och dess verksamhet.

– Utvecklingen på apoteksmarknaden har under de senaste åren varit stark. Ett växande antal apotek, bättre öppettider och fler kunderbjudanden. Det innebär också att det finns många frågor och funderingar om vad som hänt, hur verksamheten fungerar och hur marknaden ser ut. Dessvärre har utvecklingen och en ibland lite politiserad diskussion också gett utrymme för viss mytbildning. Genom vår nya sajt skapar vi en möjlighet att med kortare frågor och svar ge information till den som undrar, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening.

Myter och fakta om apotek är uppbyggt som en memoryplan där varje kort bygger på en fråga eller ett påstående om apoteksmarknaden. När man vänder på kortet ges ett kortfattat svar – och den som vill veta mer kan klicka sig vidare till ytterligare information. Varje kort kan delas i sociala medier, vilket ger den som vill sprida informationen en möjlighet att använda korten som ett svar på frågor eller påståenden om apotekens verksamhet som dyker upp.

– Myter och fakta om apotek blir ett lättillgängligt komplement till våra andra informationskällor, så som hemsidan och den årliga branschrapporten. Sidan kommer att hållas aktuell genom att nya kort läggs till, vartefter nya frågor dyker upp i diskussionen om apoteken och vår verksamhet, säger Johan Wallér.

För mer information:
Henrik G Ehrenberg, chefsstrateg