Sveriges Apoteksförening går med i e-Vis

Sveriges Apoteksförening går formellt med i e-Verifikation i Sverige (e-Vis) och dess styrelse. Föreningen driver den svenska delen av det europeiska säkerhetssystemet för receptbelagda läkemedel som hindrar förfalskade läkemedel att nå patienter via apotek eller sjukvård.

När det svenska systemet är fullt ut implementerat innebär det att apoteken varje år kommer att skanna över 100 miljoner förpackningar som är märkta med en unik 2D-kod utöver kontrollen av en obruten säkerhetsförsegling.

– Apoteksbranschen har sedan länge aktivt deltagit i utvecklingen av e-verifikation i Sverige. Nu när systemet är på plats och i princip implementerat ser jag det som självklart att även apoteksbranschen sitter med i e-VIS styrelse och fattar beslut om den kommande utvecklingen av systemet. Farmaceuterna på apotek verifierar dagligen hundratusentals läkemedelsförpackningar och kan bidra till den fortsatta utvecklingen genom de erfarenheter som man bygger upp hela tiden, säger Johan Wallér.

För ytterligare information:

Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening