Sveriges Apoteksförening välkomnar ny medarbetare

Sveriges Apoteksförening växer och anställer Henrik G Ehrenberg på en ny tjänst som samhällsstrateg. Henrik G Ehrenberg kommer närmast från en tjänst som stabschef på Socialdepartementet och har tidigare varit bland annat chefredaktör på tidningen Kristdemokraten och generalsekreterare för LSU.

– De senaste åren har det hänt oerhört mycket spännande och positivt på apoteksområdet. En helt ny apoteksmarknad har formats och människor har fått större tillgänglighet till de läkemedel de behöver. Det kommer bli väldigt rolig att få arbeta med en framtidsbransch som betyder så mycket för människors vardag och för hela vårdkedjan, säger Henrik G Ehrenberg.

– Jag är mycket glad att Henrik börjar hos Sveriges Apoteksförening. Apoteksbranschen står inför många utmaningar och Henriks erfarenheter av politik, omvärldskommunikation och journalistik kommer göra branschföreningen ännu mer effektiv i att driva branschens frågor framåt, säger Johan Wallér, föreningens VD.

Uppgiften som samhällsstrateg är att arbeta med föreningens kommunikation, omvärldsbevakning och samhällskontakter. Tjänsten tillträdes med omedelbar verkan.

Sveriges Apoteksförening företräder en majoritet av alla apotek i Sverige och deras ägare och arbetar för att skapa goda förutsättningar för apoteksverksamhet på den svenska marknaden. Apoteksbranschen är den del av den svenska hälso- och sjukvården och ansvarar för en trygg och säker läkemedelsförsörjning i hela landet. I vår bransch arbetar människor med stor kunskap om läkemedel, läkemedelshantering, läkemedelsanvändning och hälsofrågor.

Mer information:
Johan Wallér