farmaci

Nya riktlinjer ska stödja ändamålsenlig användning av receptfria läkemedel

21 december, 2015 -

Receptfria läkemedel är tänkta att användas under begränsad tid och i begränsad mängd. Personer som behöver behandling under lång tid bör söka kontakt med läkare för att få en korrekt diagnos och behandling. Vid besök på apotek finns förutsättningar för..

Läs vidare

Bra när apoteken ställer frågor om receptläkemedel

9 december, 2015 -

Tidningen Dagens Apotek fick nyligen viss uppmärksamhet för en artikel om en apotekskedja som uppmanat sina farmaceuter att fråga receptkunder om de också vill hämta ut också andra läkemedel som kunden fått förskrivet. Det finns anledning att klargöra några grundläggande..

Sacomässan i Stockholm: Apotek är en framtidsbransch

2 december, 2015 -

När Sacomässan slår upp portarna i Stockholm är apoteksbranschen på plats för att träffa blivande studenter. I veckan presenterade Saco uppdaterad statistik över var jobben finns om fem år. Receptarier går fortsatt en ljus framtid till mötes, vad gäller möjligheterna..

Sacomässan i Malmö: Apotek är en framtidsbransch

25 november, 2015 -

När Sacomässan på torsdagen slår upp portarna i Malmö är apoteksbranschen på plats för att träffa blivande studenter. Det är också första gången som apoteksbranschen kan uppmuntra blivande studenter att söka en farmaceututbildning i Malmö. Inom kort kommer en ny..

Kommentar till nya apoteksutredningen

20 november, 2015 -

Idag har regeringen presenterat direktiven för en ny apoteksutredning. – Den stora utvecklingspotentialen för apoteksmarknaden är att bättre komma in i vårdkedjan genom att få möjligheten att erbjuda mer genomgripande läkemedelsrådgivning och avlasta primärvården genom enklare vårdtjänster. Min förhoppning är..

Läs vidare

Utveckla egenvården med nya receptfria läkemedel

4 november, 2015 -

Paracetamol i tablettform plockas nu bort från dagligvaruhandeln. Framöver ska den som vill köpa smärt- och feberstillande läkemedel som till exempel Alvedon, Panodil och Pamol i tablettform vända sig till ett apotek, där utbildade farmaceuter kan ge rådgivning om hur..

Läs vidare

Apotek kan bidra till ökad jämlikhet i vården

17 augusti, 2015 -

Var tionde patient på en medicinsk klinik har hamnat där på grund av olämplig eller felaktig läkemedelsanvändning. En omfattande läkemedelsanvändning är förstås för många människor en nödvändighet som förbättrar livskvalitén och förlänger livet. Men det innebär också en ökad risk..

Läs vidare

Brett initiativ för bättre läkemedelsanvändning

13 maj, 2015 -

Sveriges Apoteksförening, Apotekarsocieteten, Läkemedelsindustriföreningen och Sveriges Farmaceuter föreslår gemensamt att nyttan med strukturerade läkemedelssamtal på apotek utvärderas. Initiativet tas inom ramen för arbetet med att uppdatera regeringens Nationella läkemedelsstrategi – Senast i helgen kunde medierna rapportera om hur över hälften..

Läs vidare

Ge apoteken större möjligheter att hjälpa patienterna

7 maj, 2015 -

Vad ska det stå på receptet när en läkare förskriver ett läkemedel till en patient? Namnet på en läkemedelsvara – som idag – eller namnet på substansen som läkemedlet innehåller? Debatten har tagit fart efter att Läkemedelsverket för fjärde gången..

Läs vidare

Apoteken på plats på rekryteringsmässa

5 mars, 2015 -

Idag är Sveriges Apoteksförening på plats på Rekryteringsmässan i Västerås. Apoteken har framöver stora behov av att säkra den farmaceutiska kompetensen och kommer samtala med blivande studenter. Budskapet är att framtidsutsikterna är oerhört goda i branschen, att apoteken erbjuder spännande..

Arkiv