patientsäkerhet

Nya riktlinjer ska stödja ändamålsenlig användning av receptfria läkemedel

21 december, 2015 -

Receptfria läkemedel är tänkta att användas under begränsad tid och i begränsad mängd. Personer som behöver behandling under lång tid bör söka kontakt med läkare för att få en korrekt diagnos och behandling. Vid besök på apotek finns förutsättningar för..

Läs vidare

Bra när apoteken ställer frågor om receptläkemedel

9 december, 2015 -

Tidningen Dagens Apotek fick nyligen viss uppmärksamhet för en artikel om en apotekskedja som uppmanat sina farmaceuter att fråga receptkunder om de också vill hämta ut också andra läkemedel som kunden fått förskrivet. Det finns anledning att klargöra några grundläggande..

Läs vidare

Utveckla egenvården med nya receptfria läkemedel

4 november, 2015 -

Paracetamol i tablettform plockas nu bort från dagligvaruhandeln. Framöver ska den som vill köpa smärt- och feberstillande läkemedel som till exempel Alvedon, Panodil och Pamol i tablettform vända sig till ett apotek, där utbildade farmaceuter kan ge rådgivning om hur..

Läs vidare

Apotek kan bidra till ökad jämlikhet i vården

17 augusti, 2015 -

Var tionde patient på en medicinsk klinik har hamnat där på grund av olämplig eller felaktig läkemedelsanvändning. En omfattande läkemedelsanvändning är förstås för många människor en nödvändighet som förbättrar livskvalitén och förlänger livet. Men det innebär också en ökad risk..

Läs vidare

Brett initiativ för bättre läkemedelsanvändning

13 maj, 2015 -

Sveriges Apoteksförening, Apotekarsocieteten, Läkemedelsindustriföreningen och Sveriges Farmaceuter föreslår gemensamt att nyttan med strukturerade läkemedelssamtal på apotek utvärderas. Initiativet tas inom ramen för arbetet med att uppdatera regeringens Nationella läkemedelsstrategi – Senast i helgen kunde medierna rapportera om hur över hälften..

Läs vidare

Tid att tala mer om läkemedelsanvändningen

15 december, 2014 -

Det lyckade pilotprojektet med att genomföra strukturerade läkemedelssamtal på apotek bör leda till att tjänsten införs permanent genom en statlig finansiering. Idag har Läkemedelsverket presenterat sin rapport över projektet, som både pekar på genomförbarheten och på positiva reaktioner från de..

850 000 felaktiga recept korrigeras på apotek

5 augusti, 2014 -

Enligt en ny studie korrigerar apoteken varje år omkring 850 000 felaktigt förskrivna recept. Hade 24 000 av dessa patienter gått hem med fel läkemedel och/eller läkemedel i felaktig styrka eller dos, skulle de ha hamnat på sjukhus. Kostnaden enbart..

Läs vidare

Använd apoteken bättre i vårdkedjan

6 maj, 2014 -

Vården står inför stora utmaningar. Teknisk utveckling, innovativa terapier samt ökad medvetenhet och kunskap om sin hälsa ställer tillsammans med en allt äldre befolkning och stora pensionsavgångar i vården nya frågor om vad vården ska prioritera och hur den ska..

Läs vidare

Svenskt framsteg i arbetet mot förfalskade läkemedel

15 oktober, 2013 -

LIF, Sveriges Apoteksförening, Läkemedelsdistributörsföreningen och Läkemedelshandlarna har undertecknat en gemensam avsiktsförklaring för införandet av det europeiska direktivet om förfalskade läkemedel. – Sverige är därmed det första land i Europa där branschen åtagit sig att arbeta för att genomföra denna viktiga..

Arkiv