Håll i och håll ut – när du besöker apotek

Smittspridningen är inte över och det är viktigt att alla fortsätter följa Folkhälsomyndighetens råd. Apoteken är fortfarande angelägna om att undvika smittspridning på apotek.

–  Vi värnar både om vår personal och våra kunders hälsa och vill därför vädja till alla kunder att fortsätta hålla ut. Håll avstånd, besök inte apotek om du känner dig sjuk och respektera regler angående maxantal kunder i butik samtidigt säger Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening.

Vi ber allmänheten att visa hänsyn till apotekens personal genom att följa dessa rekommendationer:

•   Vid symptom på luftvägsinfektion –stanna hemma, besök absolut inte apotek då du riskerar att smitta både personal. Behöver du receptbelagda läkemedel använd ett ombud genom att ge någon en fullmakt alternativt använd apotekens e-handel. För rådgivning av läkemedel ring eller maila till oss.
  •   För att minska smittspridning på apotek – håll minst en meter avstånd till övriga kunder och personal. Luta dig inte fram över disken och följ personalen uppmaning om hur du ska visa legitimation och betala. Om du måste hosta eller nysa gör det i armvecket.
  •   Respektera maxantalet kunder i butik – vänta på din tur utanför.

Det är av allas intresse att vi får stopp på smittan!

För ytterligare information:

Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening