Idag startar farmaceutiska tjänster på apotek

Idag börjar de första apoteken att erbjuda tjänsten Inhalationsvägledning. Det är nio apotek som startar nu men redan om två veckor kommer drygt 150 apotek runt hela landet att erbjuda kunderna en fördjupad rådgivning kring hur en inhalator används på rätt sätt. Detta är den första tjänsten inom den försöksverksamhet som apoteksbranschen driver tillsammans med Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket, TLV.

– Äntligen är vi igång med farmaceutiska tjänster på svenska apotek, säger chefsfarmaceut Fredrik Boström. Det är något som vi i branschen har arbetat för under många år och nu under det senaste året så har vi verkligen visat att vi kan arbeta tillsammans som en bransch för att få detta att hända.

Försöksverksamheten med farmaceutiska tjänster är ett regeringsuppdrag som syftar till att utvärdera hur apoteken kan bidra till en förbättrad läkemedelsanvändning. Uppdraget bedrivs i ett så kallat policylabb där TLV arbetar tillsammans med apoteksbranschen med fokus på att arbeta innovativt och att hela tiden ompröva och ändra utifrån förutsättningarna.

– Samarbetet med TLV har varit mycket positivt. Sättet att arbeta i ett policylabb påminner mycket om hur våra medlemmar arbetar med verksamhetsutveckling och jag hoppas att detta kommer vara något som vi kan använda även i andra sammanhang framöver, avslutar Fredrik.

De nio apotek som startar vecka 10:

Apotek Hjärtat, Rådhusgatan i Nässjö
Apotek Hjärtat, ICA Maxi i Ängelholm
Apoteket AB, Backaplan i Göteborg
Apoteket AB, Tranan i Vänersborg
LloydsApotek, Teleborg i Växjö
Kronans Apotek i Kumla
Kronans Apotek i Falun
Apoteksgruppen i Stora Höga
Apoteksgruppen i Stenungsund

Här kan du läsa mer om tjänsten inhalationsvägledning och vilka apotek som erbjuder den.

Hos TLV kan du läsa mer om regeringsuppdraget och arbetet i policylabbet.

För mer information:

Fredrik Boström