Aktuellt

Apotekens stora prisdag

20 mars, 2024 -

Igår var det den stora prisdagen för apoteksbranschen. Apoteksbranschens fick ta emot Apotekarsocietetens pris för bästa patientinformation 2023 för Tjänsten Inhalationsvägledning på apotek. Samma dag delade Apoteksföreningen egna pris ut på Uppsala universitet för bästa presentation av uppsats på grundnivå…

Läs vidare

Apoteken välkomnar naloxon som farmaceutsortiment

19 mars, 2024 -

Naloxon nässpray ska, enligt en presskonferens med bland annat socialminister Jakob Forssmed, kunna säljas utan recept på apotek. För att säkerställa att läkemedlet används korrekt så ska farmaceuterna på apotek ge särskild rådgivning i samband med försäljning. Detta är första..

Debattartikel: Framtidens apotek

-

Idag har Johan Wallér, vd på Apoteksföreningen skrivit en debattartikel på Altinget om vilka regeländringar apoteken vill se från politiken för att kunna möta de utmaningar som branschen står inför. På ett riksdagsseminarium nyligen efterfrågade politikerna vilka konkreta regler som..

Podd med Johan Wallér

-

Johan Wallér, vd på Sveriges apoteksförening samtalar om apotek i podden Hälso-och sjukvårdspodden. Lyssna på när han pratar om apotekens viktiga roll i hälso- och sjukvårdssystemet här.

Läs vidare

TLV föreslår inhalationsvägledning på svenska apotek

19 februari, 2024 -

Idag har Tandvårds- och Läkemedelsverket, TLV, lämnat en rapport där de föreslår att regeringen går vidare med att införa den farmaceutiska tjänsten Inhalationsvägledning på apoteken. TLV konstaterar att tjänsten leder till bättre inhalationsteknik och att apoteken kan genomföra den med..