Skydda apotekens viktiga personal

Apoteken är angelägna om att undvika smittspridning på apotek. Vi värnar både om vår personal och våra kunders hälsa. Personalen på landets apotek arbetar maximalt för att hjälpa alla kunder under den rådande coronakrisen.

-Det är mycket viktigt att apoteken kan fortsätta hålla öppet och därför vädjar vi till våra kunder att hjälp till att skydda vår personal från smitta säger Johan Wallér vd på Sveriges Apoteksförening.

Apotekens personal är extra utsatta eftersom många som besöker apotek kan vara sjuka. Om apotekens farmaceuter blir sjuka så är det svårt att ersätta dem med annan personal. Ett apotek får inte hålla öppet utan legitimerad farmaceut på plats och det råder redan brist på utbildade farmaceuter i Sverige.

– Apoteken kommer att hjälpa varandra så gott det går med personal om många blir sjuka samtidigt. Men vi behöver även allmänhetens hjälp att skydda denna viktiga yrkesgrupp säger Johan Wallér.

Vi ber allmänheten att visa hänsyn till apotekens personal genom att följa dessa rekommendationer:

Vid symptom på luftvägsinfektion – stanna hemma, besök absolut inte apotek då du riskerar att smitta både personal och andra kunder i riskgrupper. Behöver du receptbelagda läkemedel använd ett ombud genom att ge någon en fullmakt alternativt använd apotekens e-handel. För rådgivning av läkemedel ring eller maila till oss.

Riskgrupper – besök inte apotek. Behöver du receptbelagda läkemedel använd ett ombud genom att ge någon en fullmakt alternativt använd apotekens e-handel. För rådgivning av läkemedel ring eller maila till oss.

För att minska smittspridning på apotek – håll minst en meter avstånd till övriga kunder och personal. Luta dig inte fram över disken och följ personalen uppmaning om hur du ska visa legitimation och betala. Om du måste hosta eller nysa gör det i armvecket.

Det är av allas intresse att inte smittan sprids vidare på apotek!

För ytterligare information:
Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening