Sveriges Apoteksförening välkomnar ny chefsekonom

Idag kan Sveriges Apoteksförening välkomna Johan Davidson som chefsekonom i föreningen. Tjänsten är nyinrättad och ska stärka föreningens arbete med marknadsrelaterade frågor.

– Det är oerhört glädjande att föreningen tar ytterligare ett steg i sin utveckling och att vi kan göra det med en fantastiskt lyckad rekrytering, säger Johan Wallér, VD på Sveriges Apoteksförening.

Johan Davidson är ekonom och kommer närmast från en tjänst på Statsrådsberedningens samordning i Regeringskansliet, där han varit förhandlare i budget- och ekonomiska frågor. Han har tidigare varit ekonomiskpolitiskt sakkunnig och jobbat på Konjunkturinstitutet och Ekonomistyrningsverket.

– Johan är mycket skarp i analysen och hans bakgrund är perfekt för oss då apoteksbranschen är en konkurrensutsatt marknad med stenhård konkurrens – samtidigt som mycket av våra ekonomiska villkor bestäms av politik och myndigheter. Föreningens mål är att stärka vårt arbete med att analysera och beskriva villkoren för branschens ekonomi. Under det senaste året har det blivit allt mer tydligt att apoteken är under hård ekonomisk press med en handelsmarginal som är långt ifrån tillräcklig för att kunna utveckla läkemedelsrådgivningen och möjliggöra en mångfald av aktörer, säger Johan Wallér.

För mer information kontakta:
Henrik G Ehrenberg, 070-770 11 40
henrik.ehrenberg@sverigesapoteksforening.se