apoteksmarknaden

Apoteksföreningen välkomnar Läkemedelsverkets uppdrag att bl.a. kartlägga och analysera farmaceutsortiment

30 mars, 2017 -

Läkemedelsverkets har fått i uppdrag att kartlägga och analysera den internationella utvecklingen i fråga om patientens egen behandling med receptfria läkemedel. I detta ingår ett särskilt receptfritt sortiment som bara får lämnas ut efter rådgivning av farmaceut. -Det är ett..

Sveriges Apoteksförening fortsätter som partner till Läkemedelskongressen

15 januari, 2016 -

2015 gick Sveriges Apoteksförening in som partner till Läkemedelskongressen. Detta är en satsning och ett engagemang som föreningen fortsätter under 2016. – Läkemedelskongressen samlar intressenter från både apotek, läkemedelsindustri, vård, myndigheter och politik och vi vill vara med att utveckla..

Sacomässan i Stockholm: Apotek är en framtidsbransch

2 december, 2015 -

När Sacomässan slår upp portarna i Stockholm är apoteksbranschen på plats för att träffa blivande studenter. I veckan presenterade Saco uppdaterad statistik över var jobben finns om fem år. Receptarier går fortsatt en ljus framtid till mötes, vad gäller möjligheterna..

Kommentar till nya apoteksutredningen

20 november, 2015 -

Idag har regeringen presenterat direktiven för en ny apoteksutredning. – Den stora utvecklingspotentialen för apoteksmarknaden är att bättre komma in i vårdkedjan genom att få möjligheten att erbjuda mer genomgripande läkemedelsrådgivning och avlasta primärvården genom enklare vårdtjänster. Min förhoppning är..

Läs vidare

Ny och bredare etisk plattform för Sveriges apotek

27 augusti, 2015 -

Styrelsen i Sveriges Apoteksförening har beslutat att fastslå en ny etisk plattform för apoteksbranschen. Plattformen ger riktlinjer för relationen mellan apotek och samtliga deras leverantörer och samarbetspartners. Plattformen är ett komplement till lagstiftningen och den farmaceutiska praxis som anges i..

Läs vidare

Orimligt av TLV att sänka ersättningen för apotek

17 juni, 2015 -

Sveriges Apoteksförening kommenterar TLV:s rapport om handelsmarginalen – Det är orimligt av TLV att lägga förslag som en mycket stor mängd apotek kommer att förlora på. Inte minst mindre apotek blir förlorare. Vi har svårt att se hur detta rimmar..

Läs vidare

Myter och fakta om apotek

20 maj, 2015 -

Idag presenterar Sveriges Apoteksförening en ny sajt för att informera och sprida fakta om apoteksmarknaden. Sidan Myter och fakta om apotek går att hitta på www.myteromapotek.se och www.faktaomapotek.se och är tänkt att vara ett lättillgängligt sätt att ta del av..

Läs vidare

Apoteken går kraftigt back på hanteringen av receptläkemedel

8 maj, 2015 -

Läkemedel är en central del av den moderna hälso- och sjukvården och utgör runt 60 procent av vårdens terapiåtgärder. Forskning, utveckling, tillverkning, läkarnas behandling, patientens erfarenheter och apotekspersonalens läkemedelsexpertis utgör en kunskapskedja som leder till bättre hälsa för landets patienter…

Läs vidare

Ett år med apotekens lager på webben

5 maj, 2015 -

Sedan den 5 maj 2014 finns en lagerstatusfunktion, gemensam för landets samtliga apotek, som gör det möjligt för kunder, apotek och sjukvårdspersonal att i förväg kontrollera om ett läkemedel finns tillgängligt eller om det måste beställas. Tjänsten är ett resultat..

Läs vidare

Apoteken på plats på rekryteringsmässa

5 mars, 2015 -

Idag är Sveriges Apoteksförening på plats på Rekryteringsmässan i Västerås. Apoteken har framöver stora behov av att säkra den farmaceutiska kompetensen och kommer samtala med blivande studenter. Budskapet är att framtidsutsikterna är oerhört goda i branschen, att apoteken erbjuder spännande..

Arkiv