Apoteken inför vissa begränsningar vid försäljning

Efter samråd med Läkemedelsverket rekommenderas Sveriges Apoteksförening att begränsa viss försäljning av läkemedel på apotek. Detta är en tillfällig begränsning för att undvika att hamna i en situation där läkemedel inte räcker till alla som behöver. Det råder just nu ingen brist på läkemedel som en följd av corona.

Sedan tidigare har apoteksbranschen en överenskommelse som begränsar försäljning av paracetamol i tablettform till tre förpackningar. Läkemedel ska endast säljas motsvarande den enskilde konsumentens behov.

Dessutom kommer apoteken att begränsa utlämnandet av receptbelagda läkemedel till maximalt 90 dagar förbrukning och att 2/3 av tiden som tidigare expedierad mängd är avsedd att räcka ska vara passerad innan nytt uttag får göras. Dessa regler gäller alltid för uttag inom läkemedelsförmånen men nu utvidgas begränsningen till att även gälla köp utan förmån.

– Jag vill betona att syftet med dessa begränsningar är att undvika bristsituationer som skulle kunna uppstå till följd av hamstring säger Johan Wallér vd på Sveriges Apoteksförening.

Läs Läkemedelsverkets rekommendationsbrev till Apoteksföreningen här.

För ytterligare information:

Johan Wallér, vd Sveriges Apoteksförening