Apoteken står bakom rekommendationer om försörjningsberedskap

21 februari, 2024 -

Idag har Svenskt Näringsliv presenterat en rapport med rekommendationer hur en tydligare totalförsvarsplanering som involverar näringslivet bör utformas. Sveriges Apoteksförening har deltagit i arbetet och bidragit med branschens erfarenheter och kunskaper om vikten av robusta samhällsviktiga system både till vardag..

Läs vidare

TLV föreslår inhalationsvägledning på svenska apotek

19 februari, 2024 -

Idag har Tandvårds- och Läkemedelsverket, TLV, lämnat en rapport där de föreslår att regeringen går vidare med att införa den farmaceutiska tjänsten Inhalationsvägledning på apoteken. TLV konstaterar att tjänsten leder till bättre inhalationsteknik och att apoteken kan genomföra den med..

Läs vidare

Apotekens sociala mediekampanj väcker engagemang

-

Apoteksbranschen lanserar idag kampanjen ”Jobba på apotek” som ska locka fler att söka till universitetens farmaceututbildningar. Farmaceuter från hela branschen deltar nu för att få fler att söka utbildningarna och så småningom börja jobba på apotek. Bristen på legitimerade apotekare..

Riksdagsseminarium om Framtidens apotek

15 februari, 2024 -

Idag har Sveriges Apoteksförening och Apotekarsocieteten varit med och arrangerat ett lunchseminarium i riksdagen om framtidens apotek tillsammans med riksdagsledamöterna Lina Nordquist (L) och Ulrika Westerlund (MP). Med på seminariet var Johan Wallér vd på Sveriges Apoteksförening och Lars-Åke Söderlund,..

Färre rån på apotek under 2023

9 februari, 2024 -

Antalet rån på apotek är vanligtvis få och under 2023 var det än färre än föregående år. Tio rån rapporterades under 2023 jämfört med 27 under 2022 och 14 under 2021. Apoteken ser mycket allvarligt på varje rån som sker..

Läs vidare

Kommentar angående SvD:s artikel om välfärdsbrottslighet

31 januari, 2024 -

Idag har SvD publicerat en artikel som handlar om välfärdsbrottslighet. Artikeln tar upp ett mycket allvarligt fall då ett apotek tillsammans med närliggande vårdcentral har fuskat till sig stora belopp från det offentliga. Apoteksbranschen tar starkt avstånd från alla former..

Läs vidare

Ny rapport visar hur läkemedelsbristen slår i Europa

30 januari, 2024 -

Idag släpps en ny rapport som beskriver hur läkemedelsbristen har påverkat patienter och apotek runt om i Europa under 2023. Apotekens europeiska branschorganisation PGEU har sammanställt en enkät som gått till alla apoteksföreningar i Europa. Bristen på läkemedel är allvarlig..

Läs vidare

Glädjande med farmaceutsortiment på apotek

1 december, 2023 -

Sveriges Apoteksförening har under många år förordat att Sverige ska införa ett farmaceutsortiment på apotek. Utvalda receptfria läkemedel som enbart får säljas efter rådgivning av farmaceut. Internationellt finns flera exempel på produkter som passar för detta sortiment. Nu har Läkemedelsverket..

Stort intresse för Apotekens Läkemedelssamtal

28 november, 2023 -

Mellan november 2022 och juni 2023 genomförde apoteken ett försök med den farmaceutiska tjänsten Apotekens Läkemedelssamtal. 141 apotek deltog och 2 278 patienter tillfrågades om att få ta del av tjänsten och samtidigt delta i en forskningsstudie. Över hälften, 1200..

Läs vidare

Stort problem med utgångna recept

9 november, 2023 -

Många apotekskunder saknar giltigt recept. För första gången har en stickprovsundersökning på apotek genomförts som visar att över fem procent av alla efterfrågade recept inte kan expedieras eftersom har gått ut eller är slutexpedierat. Ett vanligt problem på apotek är..

Arkiv