Årets EES-vecka – med fokus på interaktioner

Den 4 – 10 april kommer Sveriges alla apotek att fokusera lite extra på att upptäcka patienter med risk för att använda två läkemedel som krockar med varandra.

Elektroniskt expertstöd, EES, är ett viktigt verktyg för farmaceuter på apoteken för att upptäcka problem med kundernas läkemedelsbehandling. Det kan röra sig om olämpliga kombinationer av läkemedel, läkemedel som inte bör användas av en viss åldersgrupp eller där doseringen avviker från det normala. En av de viktigare signalerna som systemet kan visa upp för farmaceuten på apoteket är när en patient har två läkemedel som kan påverka varandras effekt – det vi också kallar interaktioner.

– Risken för interaktioner är något av de viktigaste vi behöver bedöma på apoteken när vi expedierar ett recept och därför är det viktigt att EES stödjer farmaceuten på bästa sätt, säger Fredrik Boström, chefsfarmaceut och ansvarig för fokusveckan.

Läkemedelsanvändning kontrolleras alltid noggrant på apoteken även utan användningen av EES. EES är ett system som alla apotek kan använda och använder dagligen som ett stöd i sitt arbete. Nästan varannan kund får idag en analys utförd när de besöker ett apotek eller beställer via e-handel. Systemet utvecklas löpande av E‑hälsomyndigheten för att bli mer användarvänligt och ge ännu bättre nytta får patienterna.

– Fokusveckan innebär att vi kan samla in kunskap om hur EES används och fungerar på apoteken, vilket är viktigt för oss i vårt kvalitetsarbete och i utvecklingen av EES. Sveriges Apoteksförening genomför fokusveckan i nära samarbete med oss, säger Anna Jansson, produktansvarig för EES på E‑hälsomyndigheten.

För interaktioner använder EES en databas som förvaltas av Janusmed som är en del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm. Det gör att innehållet är detsamma som används av övrig hälso- och sjukvård. I samband med årets fokusvecka samarbetar apoteken därför också med representanter för Janusmed.

Fokusveckan genomförs nu för femte året. Under fokusveckan samlar vi in statistik och kunskap om systemet och dess användning. Vi har också sett att fokusveckan ökar användningen av EES. Läs mer i vår rapport ”Utvärdering fokusveckan 2021”.

För ytterligare kontakt och frågor:

Fredrik Boström, chefsfarmaceut
fredrik.bostrom@sverigesapoteksforening.se